-
Co to znamená pojem SMART Vodoměr? Co tento vodoměr přinese odběrateli a vlastníkovi, či provozovateli vodovodu?
SMART vodoměr poskytuje nové možnosti a funkce nad rámec běžného měření vody, které jím proteklo od doby jeho instalace, do chvíle jeho demontáže z vodovodní přípojky. Tento typ "chytrého" vodoměru nepřetržitě vyhodnocuje charakter odběru, a dokáže tak odhalit anomálie (poruchy) na vnitřních rozvodech. Současně periodicky odesílá tyto data prostřednictvím rádiového signálu do okolí, a tak je možné data dálkově stahovat a vyhodnocovat ve vhodných časových intervalech. Současně tento vodoměr neobsahuje žádné pohyblivé části, a proto se jeho přesnost v čase nemění ,
Základní Funkce SMART Vodoměru:
- Nepřetržitě sleduje stav vnitřní vodovodní sítě v reálném čase
- Detekuje neobvyklé událostí (prasklé potrubí, protékající WC)
- Automaticky zaznamenává čas a datum nastalých událostí a vyšle zprávu o alarmovém stavu
- Periodicky odesílá informace přes radiovou síť
- Kontroluje sám sebe (neoprávněná manipulace, baterie)
Plošná instalace těchto vodoměrů přináší nové možnosti nejen provozovateli a vlastníkovi vodovodu, ale také konečným odběratelům. Mezí hlavní přínosy patří:
Odběratel – konečný zákazník
- Zvýšení komfortu odečtu – nevstupujeme do objektu
- Zákaznický portál ve formě webové aplikace
- Informace o aktuální a historické spotřebě prostřednictvím zákaznického portálu
- Alarmy v případě havárií a poruch na domovních vnitřních rozvodech vody do několika minut
- Odečet bez osobního kontaktu mezi pracovníkem vodárny a odběratele
Vlastník a provozovatel vodovodu
- Informace o spotřebě pitné vody v jednotlivých částech sítě
- Podklady k rozhodování o rozšíření sítě a napojení nových zákazníků
- Cílené zaměření investic do vodohospodářské infrastruktury
- Další snižování ztrát vody v síti – bilanční oblasti, detekce úniků
- Efektivnější řešení stížností a reklamací
- Nové služby zákazníkům
-
Co je to Smart - Point? "Bílá krabička", která je instalována nedaleko vodoměru...
Vodoměr, prostřednictvím zařízení Smart-Point, odesílá data na provozovateli vodovodu ( Energie AG Kolín a.s.), který je dále prostřednictvím webového portálu poskytuje odběratelům. Smart - Point se umisťuje blízko vodoměru, zpravidla k oknu, světlíku sklepa a v případě vodoměrné šachty těsně pod její víko, aby byl zajiště dostatečný průchod signálu k jeho zpracování.
Je důležité neměnit umístění zařízení Smart Point, aby nedošlo ke ztrátě přenosu dat mezi vodoměrem a provozovatelem vodovodu. Pokud potřebujete trvale změnit umístění Smart Pointu, prosím kontaktuje naši zákaznickou linku 607 070 071. Při krátkodobé změně umístění (např. z důvodu rekonstrukce) je třeba vrátit Smart - Point následně na původní místo.
-
Jak dlouho trvá instalace SMART vodoměru a Smart - Pointu?
Instalace SMART vodoměru se neliší od instalace běžného mechanického vodoměru. Doba instalace se vždy odvíjí od technického stavu vodovodní přípojky. Pokud je přípojka v odpovídajícím technickém stavu, trvá výměna vodoměru zpravidla do 15 minut, včetně sepsání vodoměrného (výměnného listu).
Instalace Smart - Pointu, který se instaluje nad rámec běžné instalace mechanického vodoměru, trvá 10 - 15 minut, dle pokrytí signálu přenosové sítě v daném místě.
Celkově tak doba výměny a veškeré administrativy trvá cca 30 minut. Tato doba se může prodloužit, například v případě nefunkčních uzávěrů, před nebo za vodoměrem z důvodu nutnosti uzavření přípojky na vodovodním řadu a výměny tohoto uzávěru.
-
Kde získám on-line přístup ke svým spotřebám? a informacím ze SMART vodoměru?
Informace, které u předmětného odběrného místa získáme ze SMART vodoměru zpřístupňujeme našim odběratelům prostřednictvím webového zákaznického portálu. V sekci SMART -METRING, tak naleznete současnou spotřebu i historii svých spotřeb, navíc přehledně zpracovanou v grafickém znázornění. Současně si zde můžete nastavit i upozornění prostřednictvím SMS, či E-MAILU, v případě překročení Vámi stanoveného limitu a efektivněji tak hospodařit se spotřebou pitné vody.
Návod na registraci do zákaznického portálu naleznete na:
-
Mám instalovaný SMART vodoměr i Smart - Point, ale nevidím na portálu své spotřeby, co mám dělat?
Pokud se Vám stane, že po instalaci SMART vodoměru a SMART - Pointu nevidíte v zákaznickém portálu žádné spotřeby, nebo se spotřeby náhle neaktualizují může to mít několik příčin:
1) Vodoměr nebyl zatím zaveden do systému:
Po instalaci se vodoměr musí ručně zadat do informačního systému - evidence instalovaných měřidel. Prosíme o strpení maximálně 5 pracovních dní od instalace. V této době jsou na ústředí společnosti navráceny montážní lístky, zavedeny do programu evidence měřidel. Po zavedení do systému, jsou odečty z vodoměrů přiřazována k jednotlivým odběrným místům. Pokud i po uplynutí 5 pracovních dní od instalace se Vám stále nezobrazují spotřeby v zákaznickém portálu, prosíme, kontaktujte nás na tel.:607 070 071, nebo emailem na info@energiekolin.cz, kde s Vámi problém ochotně vyřešíme.
2) Smart-Point ztratil spojení se sítí dálkového odečtu:
Pokud na Vašem zákaznickém portálu došlo k přerušení aktualizace stavů na vodoměru a Vy tak nevidíte aktuální stavy na vodoměru, pravděpodobně došlo k přerušení komunikace zařízení Smart - Point a sítě dálkového odečtu. V případě, že jste si vědomi manipulace se zařízením Smart - Point, například z důvodu rekonstrukce a pod, vraťte zařízení na původní místo. Do 24 hodin by se na zákaznickém portálu měly opět aktualizovat Vaše odečty. Pokud jsou podmínky umístění zařízení nezměněny, prosíme, kontaktujte nás na tel.:607 070 071, nebo emailem na info@energiekolin.cz, Dle Vašich časových možností Vás navštíví technik, který provede nápravu nefunkční komunikace.
-
Jak bude probíhat fakturace po instalaci SMART vodoměru? Musím být k dispozici pro odečet vodoměru?
Instalací SMART vodoměru a Smart - Pointu konči nutnost osobního kontaktu mezi pracovníkem vodárny a odběratelem. Již nebudeme pro potřeby odečtů vstupovat do Vašeho objektu. Ve fakturačním období využijeme aktuální stav získaný prostřednictvím dálkového odečtu.
Aktuální výši spotřeby si můžete samozřejmě zkontrolovat i manuálně, a to přímo na displeji SMART vodoměru. Po odklopení modrého krytu je k dispozici číslicový displej, který ukazuje aktuální stav objemu spotřebované vody.